[] [] [] [] [] [] [] [] []

چراغ حافظه را روشن کن...!

رفته بود داروخانه و می‌ خواست دارویی را که هر شب می‌ خورد، بخرد اما هرچه فکر می‌ کرد اسم دارو را به یاد نمی‌ آورد.  بار اولی نبود که اسم چیزی یا کسی را فراموش می‌ کرد؛ بارها اتفاق افتاده بود که در لحظه‌ ای مهم، اسم خیابان یا شخصی یا چیزی را که هر روز با آن سروکار داشت فراموش کرده بود. فراموشی، معضلی است که این روزها دامن بسیاری از ما را گرفته است. افراد مختلف در مورد علل آن عقاید و حدس‌ های متفاوت و مختلفی دارند؛ آلودگی هوا، تغذیه نامناسب، استرس، کهولت سن، تمرکز نداشتن و... دلایلی است که معمولا برای کاهش حافظه ذکر می‌ شوند. شاید دوری از بسیاری از این عوامل برای ما مقدور نباشد و ما ناگزیر از زندگی در شهرهای بزرگ با هوای آلوده، سر و صدای زیاد، محیط استرس‌ زا و... هستیم. بنابراین تنها راه باقی‌ مانده این است با رعایت یکسری نکات و انجام بعضی از تمرین‌ ها از کاهش حافظه جلوگیری و به افزایش و ترمیم آن کمک کنیم.

هیچ می‌ دانید حافظه به‌ صورت انتخابی عمل می‌ کـنـد؛ یعنی ما به‌ طور ناخودآگاه مسائلی را که بیشتر برایمان مهم، خاطره‌ انگیز یا خاص باشند، آسان‌ تر از بـقیه به ذهن می‌ سپاریم. این ویژگی به ما این امتیاز را می‌ دهد که با مغز و حافظه‌ مان تمرین کنیم و یاد بگیریم چیزهای مهمی را که لازم است حفظ و به موضوعی خاص مبدل کنیم. به‌ جای پرداختن و واردشدن به مباحث پیچیده روانشناسی در زمینه حافظه کوتاه‌ مدت و بلندمدت، بیایید فقط قرار بگذاریم از این به بعد مسائلی که نباید فراموش می‌ کردیم را از قلم نیندازیم.


▪ اسامی‌
▪ شماره‌ های تلفن 
▪ قیافه‌ ها 
▪ کارها 
▪ قرارهای ملاقات 
▪ تاریخ‌ های تولد 
▪ گفت‌ وگوها 
▪ حقایق (یا اکاذیب)


اول مشخص کنید کدام حافظه شما بهتر کار می‌ کند؛ بینایی یا شنوایی. وقتی پاسخ این سوال معلوم شد، یک قدم بزرگ به سوی بهتر شدن حافظه‌ تان برداشته‌ اید. شما می‌ توانید با استفاده از این دانش، چیزهایی که می‌ خواهید به خاطر بسپارید را در قالب تصاویر یا صداها به حافظه‌ تان منتقل کنید. 


▪ فعال باشید
این در مورد هر چیزی باید اعمال شود، هنگامی که در حال شنیدن، تفکر و مطالعه‌ کـردن هستید، سعی کنید از مطالبی که فرد دیگری به شما گفته، نکتـه‌ برداری کنید. اگـر بی‌ حال و غیرفعال باشید، مغزتان دچار کندی و تعلل خواهد شد اما اگر بـرای فـعـال بـودن تلاش کنید، ذهنتان آنچه را که در حال آشکارشدن است ثبت می‌ کند و شما راحت‌ تر می‌ توانید آن را به‌ خاطر بسپارید.


▪ تمرکز کنید
به جزئیات دقت کنید. در طول روز چیزهای بسیار زیادی را می‌ شنویـم اما تنها آنهایی را به‌ یاد می‌ آوریم که برایمان اهمیت داشته‌ اند. مسائل مورد اهمیت خـود را گسترش و بسط دهید تا بیشتر بتوانید آنها را به ذهن بسپارید. یک روش خوب این است که همه چیز را مهم و حیاتی فرض کنید و بدانید که یک روز به درد شما می‌ خورند. وانمود کنید که یک کارآگاه جنایی هستید و هر آنچه که در پیرامون شما در حال اتفاق افتادن است، اهمیت دارد.


▪ پیوستگی 
بین آنچه که می‌ خواهید به‌ یاد بسپارید و آنچه کـه قـبلا در ذهن دارید ارتباط برقرار کنید. این ارتباط می‌ تواند یک رنگ، یک عدد یا یک کلمه هم قافیه بـاشد. برای بـه‌ خاطر داشتن لیستی از چیزهای مختلف، تصاویری که هم قافیه با اعداد هستند را در ذهنتان مجسم کنید. برای مثال یک با « دک» هم قافیه است پس می‌ توانید در ذهن خود اولین قلم فهرست را با دک ضبط مجسم و مربوط کنید. به‌ همین ترتیب بـرای عدد دو کـه با « مـو» (درخت انگور) هم قافیه است انجام دهید. همچنین می‌ توانید از کلمات مخفف و ترکیب اسامی‌ و یا متصل‌ نمودن اول حروف کلمات (مانند حروف ابجد) استفاده کنید.


▪ تکرار را به خاطر بسپارید 
روش تنبیه معلم‌ تان را به‌ یاد دارید؟ هرگاه فردی دچار خطایی می‌ شـد، می‌ بایست چندین و چند بار مطلبی را بنویسد. تکرار به ما برای به ذهن سپردن مـوضـوعات کمک کرده و باعث حک‌ شدن افکار در مغزمان می‌ شود. هرگاه فردی را ملاقات می‌ کنید، شروع به تکرار اسم او در ذهن خود کنید. وقتی کسی شماره تلفنش را به شمـا می‌ دهـد، چندین بار آن را روی کاغذ نوشته و با صدای بلند تکرار کنید. اگر می‌ خـواهـیـد مـطلبی را حفظ کنید، کافی است آن را چندین بار روی تکه‌ ای کاغذ بنویسید.

 

شاید وظیفه ی ما پررنگ کردن نشانه ای باشد...