[] [] [] [] [] [] [] [] []

دانشگاه الزهرا

دانشگاه الزهرا دانشگاهی است در تهران که ویژه زنان است و در سال ۱۳۴۳ تأسیس شد. نام این دانشگاه قبل از انقلاب ۱۳۵۷ « دانشگاه فرح پهلوی» بود.

دانشگاه فرح پهلوی در ۳۰ فروردین۱۳۵۴ گشایش بافت. پیشینه این دانشگاه به سال ۱۳۴۳ بر میگردد که گشایش مدرسه عالی دختران از تصویب شورای مرکزی دانشگاههای ایران گذشت و در برنامه عمرانی چهارم به تصویب رسید که پرداخت هزینه ساختمان مدرسه عالی دختران در ونک را دفتر مخصوص شهبانو بر عهده گیرد . در سال ۱۳۵۴ مدرسه عالی دختران از نظر حقوقی به یک سازمان آموزشی دولتی غیر انتفاعی تبدیل شد و در ردیف دانشگاههای کشور در آمد و زیر ریاست عالیه فرح پهلوی گسترش یافت و برای نخستین بار دانشگاه فرح پهلوی از راه آزمون سراسری گزینش دانشجویان را انجام داد. تا سال ۱۳۵۷ دانشگاه فرح پهلوی دارای چهار دانشکده علوم پایه، ادبیات و علوم انسانی، علوم مدیریت و اقتصاد و هنر بود. دانشگاه فرح پهلوی بسیار مدرن و مجهز است و دارای خوابگاه دختران، مهد کودک ، آمفی تئاترها، استخرها، رستوران ها، و سالن ورزش می باشد.دانشگاه فرح پهلوی پس از انقلاب ۱۳۵۷ به دانشگاه محبوبه متحدین تغییر یافت و در سال ۱۳۶۲ به دانشگاه الزهرا نام گذاری شد.

این دانشگاه در ده ونک تهران قرار دارد و دارای دانشکده های علوم تربیتی و روانشناسی، علوم اجتماعی واقتصاد، ادبیات، زبانها و تاریخ، فنی و مهندسی، تربیت بدنی، علوم پایه، الهیات، هنر، و پژوهشکده زنان است. همچنین انتشاراتی مخصوص به خود دارد و از کتابخانه مخصوص نابینایان برخوردار است.

پس از انقلاب ایران، رئیس این دانشگاه زهرا رهنورد و پس از وی محبوبه مباشری بوده است.

دانشگاه الزهراء(س)، ميعادگاه بانوان علاقه مند به آموزش و پژوهش، همواره به توسعه در ابعاد مختلف توجه نموده و برنامه های ویژه ای نيز برای پيشرفت هر چه افزونتر در زمینه های گوناگون علمی، آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی داشته است. بی شک ضرورت تداوم حرکت در این مسیر تا رسیدن به تکامل مطلوب امری بدیهی است و موجب رشد دانش کشور اسلامی ايران میگردد. با توجه به محدودیتهای مکانی موجود دانشگاه الزهراء(س) و برخورداری از مقياسی پایین تر از استانداردهای کشور، توسعه فضاهای فيزيکی آن تا محدوده ميدان شيخ بهايی و بزرگراه شهيد چمران از اهداف مهم دانشگاه میباشد. در همین راستا برنامه های خاصی نیز پیش بینی شده است که از آن جمله میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

توسعه رشته های تحصيلی به ويژه در مقاطع کارشناسي ارشد و دکتری و جذب 2000 دانشجوی ديگر علاوه بر 2054 دانشجوی موجود در مقاطع ياد شده در راستای افزايش تعداد دانشجويان مقطع تحصيلات تکميلی دانشگاه الزهراء(س) تا سقف 5000 نفر(تا پايان برنامه پنجم توسعه)

دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی در سال 1373 مورد موافقت اصولی وزارت علوم, تحقیقات و فناوری قرار گرفت و در سال 1374با موافقت قطعی آن وزارتخانه تاسیس گردید . قبل از سالهاي ياد شده گروه تربيت بدني؛ سرويس دهنده واحدهاي تربيت بدني عمومي براي كل دانشگاه بود.

دو گروه آزاد و دبیری با ظرفیت 56 نفر در سال 1374 به عنوان اولین ورودی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی پذیرفته شدند. گرایش جانبازان و معلولین در مقطع کارشناسی در سال 1376 به تصویب وزارت علوم, تحقیقات و فناوری رسید. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی اولین و تنها دانشکده ای است که تا سال 1384 این گرایش را در جهت توسعه و رشد ورزش جانبازان و معلولین ارائه نموده است. سه گرایش رفتار حرکتی، مدیریت ورزشی و فیزیولوژی ورزشی روزانه و شبانه از سال 1385 در جهت رشد و توسعه اختصاصی تر تربیت بدنی و علوم ورزشی ارائه شده است.کارشناسی ناپیوسته تربیت بدنی و علوم ورزشی نیز در سال 1382 در این دانشکده ارائه شد.

مقطع کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی با گرایش فیزیولوژی ورزشی در پی درخواست دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه الزهراء (س) و موافقت وزارت علوم, تحقیقات و فناوری در سال1382 با پذیرش 21 دانشجوی شبانه و روزانه تأسیس گردید. این دانشکده بر آن است که مقطع کارشناسی ارشد را در دیگر گرایش ها همچون مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی به تصویب وزارت علوم, تحقیقات و فناوری برساند.

  دانشکده ادبیات زبان ها و تاریخ از سال 1343 با عنوان " دانشکده ی مترجمی زبان های خارجی و منشي گری" تأسیس شد.

  • های آموزشی دانشکده عبارت است از:
  1. زبان و ادبــیات فارسی (دوره ی کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری)
  2. زبانشـــناسی همگانی (دوره ی کارشناسی ارشد)
  3. زبان و ادبيات انگلیسی (دوره ی کارشناسی ادبیات انگلیسی، دوره ی کارشناسی ارشد و دکتری آموزش انگلیسی)
  4. زبان و ادبیـــات عربی (دوره ی کارشناسی و کارشناسی ارشد )
  5. مترجمی زبان فرانسه (دوره­ ی کارشناسی و کارشناسی ارشد)

 

  1. تاريخ (دوره ی کارشناسی تاریخ، کارشناسی ارشد در سه گرایش تاریخ اسلام و تاریخ ایران و تاریخ اسلام در شمال آفریقا و دوره ی دکتری در چهار گرایش تاریخ جاهلیت و صدر اسلام، تارخ ایران در قرون میانه، تاریخ ایران در دوره ي معاصر و تاریخ فرق و مذاهب اسلامي)
  2. زبان و ادبیات روسی(دوره ی کارشناسی)

این دانشکده در حال حاضر حدود يكهزار ودویست و نوزده دانشجو، شش دوره ی کارشناسی ارشد و سه دوره ي دکتری دارد. 70% دانشجویان در دوره های کارشناسی و 30% در دوره های تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل اند. اعضای هیأت علمی دانشکده، چهل و نه نفر با رتبه ی علمی زیر است:دو استاد تمام، دوازده دانشیار، بیست و پنج استادیار ، ده مربی.

دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد از بدو تاسیس دانشگاه و پذیرش دانشجو در گرایش های منشی گری و حسابداری آغاز به کار کرد. در سال 1350 گرایش های منشی گری و حسابداری به دو رشته ی مستقل خدمات اداری و حسابداری تقسیم شد و از سال 1365 در قالب یک دانشکده ی مستقل با عنوان دانشکده ی علوم اجتماعی و اقتصاد به فعالیت خود ادامه داد.این دانشکده 48 عضو هیات علمی تمام وقت و از همکاری استادان مدعو نیز برخوردار است. 25 نفر از کارشناسان و کارمندان خدمات آموزشی را به حدود 1178 دانشجوی روزانه و شبانه ارائه می دهند.

پنج گروه آموزشی آن عبارتند از:

  1. گروه اقتصاد در مقطع کارشناسی با گرایش اقتصاد نظری و کارشناسی ارشد با دو گرایش علوم اقتصادی و توسعه اقتصادی و برنامه ریزی و دکترای اقتصاد.
  2. گروه حسابداری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با دو گرایش حسابداری و حسابرسی و دکترای حسابداری.
  3. گروه علوم اجتماعی در مقطع کارشناسی با گرایش پژوهشگری و کارشناسی ارشد با دو گرایش پژوهشگری، جامعه شناسی و دکترای جامعه شناسی
  4. گروه مدیریت در مقاطع کارشناسی با گرایش بازرگانی و کارشناسی ارشد با گرایش بازاریابی و مالی و رشته مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات با چهار گرایش سیستم های اطلاعاتی پیشرفته، مدیریت دانش، کسب و کار الکترونیک و مدیریت منابع اطلاعاتی.
  5. گروه مطالعات زنان و خانواده در مقطع کارشناسی مطالعات خانواده و کارشناسی ارشد مطالعات زنان گرایش زن در خانواده.

گروه روانشناسی به عنوان یکی از اولین رشته های تحصیلی در بدو تاسیس دانشگاه در سال 1343، با سه گرایش مشاوره و راهنمایی ، روانشناسی کودکان استثنایی و روانشناسی صنعتی آغاز به کار نمود .

این گروه پس از انقلاب فرهنگی ، در دانشکده ادبیات ، الهیات و علوم انسانی جای گرفت و به همراه گروه های کتابداری و علوم تربیتی تا سال 1372 از واحدهای تابعه آن دانشکده محسوب می گردید . پس از آن دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی در سال 1372 به طور مستقل فعالیت خود را آغاز نمود.

در این دانشکده 38نفر هیات علمی شامل :1 استاد،12 دانشیار ، 22استادیار و 3 مربی عضویت دارند .تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی در کلیه رشته ها 650 دانشجو و کارشناسی ارشد 300 دانشجو می باشد . همچنین در مقطع دکتری 18دانشجو به تحصیل اشتغال دارند.

هم اکنون در این دانشکده پنج گروه آموزشی در حال فعالیت هستند :

  1. .روانشناسی
  2. .روانشناسی تربیتی
  3. .کتابداری و اطلاع رسانی
  4. .مدیریت آموزشی
  5. . مشاوره و راهنمایی

در سال 1380 بعد از تفكيك دانشكده الهيات و ادبيات ، دانشكده الهيات به صورت مستقل با 5 گروه آموزشي مشغول به كار شد و به ترتيب در سالهاي 1382 در رشته علوم قرآن و حديث، 1383 در رشته فقه و مباني حقوق اسلامي، 1384 فلسفه و حكمت اسلامي گرايش فلسفه و كلام اسلامي و در سال 1387 در رشتههاي تاريخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامي و اديان و عرفان در مقطع كارشناسي ارشد اقدام به پذيرش دانشجو كرد.دانشکده الهیات با برخورداری از تعداد 29 نفر عضو هیأت علمی رسمی و 701 نفر دانشجو به امر خطیر آموزش ادامه می دهد.

دانشکده الهیات با فراهم آوردن امکانات کمک آموزشی از جمله: دستگاههای سمعی بصری، مرکز کامپیوتر، همچنین کتابخانه ای مشتمل بر بیش از 8500 عنوان کتاب و نشریات مرتبط به عنوان ابزار کمک آموزشی در صدد ارتقاء کمیت و کیفیت امر مقدس آموزش است. لازم به ذکر است که همت عالی اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشکده مهمترین سرمایه برای این امر مقدس است.

مرکز اولیه و اصلی دانشکده هنردر سال 1343 با گشایش رشته طراحی لباس به وجود آمد و در سال 1345 به موازات آن رشته هنر و تزیین داخلی تأسیس گردید. سپس جهت تکمیل رشته های تحصیلی مدرسه عالی دختران و بطور اخص در رشته های هنر و تزئینات داخلی با تغییر و تکمیل برنامه به رشته معماری داخلی تبدیل گردید که دروس طراحی پارچه نیز به دلیل مناسب نزدیک با دکوراسیون، تعدادی از واحدهای آنرا شامل میشد. آموزش هنر به شکل فوق تا خردادماه 1359 ادامه و سپس با شروع انقلاب فرهنگی متوقف گردید. دانشکده هنر با برنامه ریزی جدید توسط مسئولین آن در 21 فروردین ماه سال 1361 اولین بازگشایی را پس از انقلاب فرهنگی در سطح ایران در برداشت و جزء محدود دانشکده های مشغول به کار در آن زمان محسوب می شد. درخواست توسعه و گسترش هنر با 5 رشته و برنامه ریزی کامل آن در دانشکده در مهر ماه 1362 به وزارت علوم و آموزش عالی فرستاده شد و سرانجام در سی و یکمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی مورخ 27/10/64 برنامه های جدید آموزشی دوره های کارشناسی نقاشی، گرافیک، صنایع دستی به تصویب رسید .

 

شاید وظیفه ی ما پررنگ کردن نشانه ای باشد...